BlueGives Community | Zakelijke relatietherapie
Ik geloof dat de enige manier om succesvol te zijn, en dat is bijna onafhankelijk van je definitie van succesvol, is op basis van relaties. Maar als relaties zo belangrijk zijn, waarom sturen we daar dan niet op? Zeker in een zakelijke omgeving. Natuurlijk, het is fijn werken met mensen met wie we een klik hebben. En we vergeten niet om onze relaties op LinkedIn toe te voegen. Of we gaan weer eens koffie drinken bij die potentiële klant. We doen hartstikke veel aan relatiemanagement. Toch? En met al dat koffiedrinken worden onze relaties vast heel duurzaam.
relaties, vertrouwen, organisatie, stakeholder, duurzaam, partijen, kernwaarden, wederzijds, afhankelijkheid
62540
single,single-post,postid-62540,single-format-standard,qode-core-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,pitch-ver-1.1, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,grid_1300,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.0.1,vc_responsive
Adri van Binsbergen

Zakelijke relatietherapie

Ik geloof dat de enige manier om succesvol te zijn, en dat is bijna onafhankelijk van je definitie van succesvol, is op basis van relaties. Maar als relaties zo belangrijk zijn, waarom sturen we daar dan niet op? Zeker in een zakelijke omgeving. Natuurlijk, het is fijn werken met mensen met wie we een klik hebben. En we vergeten niet om onze relaties op LinkedIn toe te voegen. Of we gaan weer eens koffie drinken bij die potentiële klant. We doen hartstikke veel aan relatiemanagement. Toch? En met al dat koffiedrinken worden onze relaties vast heel duurzaam.

En toch… Als het er op aan komt weten we vaak helemaal niet waarom onze relaties goed of slecht zijn. En als we het goed doen, is dat vaak vanuit intuïtie. Toch raar voor iets waarvan we vinden dat het zo belangrijk is.

Terwijl het ook anders kan. Ook jij kunt je relaties duurzaam maken. Alles wat daar voor nodig is, is inzicht in de componenten van een relatie. Voordat ik dat ga uitleggen, wil ik je vragen om mee te doen. Pak pen en papier, en neem een relatie in gedachten. Liefst een die je graag duurzaam zou willen hebben. Ben je er klaar voor?

Allereerst zijn er twee stakeholders. Dat kunnen individuen zijn, maar ook organisaties. In deze opdracht ben jij dus een van die twee stakeholders. Schrijf ze maar op. Een links op papier, een rechts.

Deze stakeholders delen dingen. Waarden, interesses, kennis, nabijheid, een verleden, kinderen, noem maar op. Dat kan echt van alles zijn. Heb je al wat bedacht? Noteer ze tussen de stakeholders.

Daarnaast wil elke stakeholder iets uit die relatie halen en is hij bereid om er iets in te stoppen. Geld en tijd zijn voor de hand liggend. Maar denk ook aan dingen als aandacht, erkenning, kennis, expertise, een uitlaatklep, bevestiging van zelfbeeld of zelfactualisatie. Durf eerlijk te zijn en schrijf ze er maar bij.

Zo ziet je relatie eruit. Dat is alles. Nou ja, alles. Ik zou je nog helpen je relatie duurzaam te maken. En wanneer is een relatie nu duurzaam? Twee voorwaarden: 1. Wat de een er in wil stoppen moet wel aansluiten op wat de ander er uit wil halen. Deze aansluiting hoeft niet 100% te zijn. Hoe meer je samen deelt, hoe meer je bereid bent om concessies te doen. Als je niets deelt, is de relatie een transactie. Die is alleen maar duurzaam zolang de aansluiting perfect is. 2. De relatie moet voor beide partijen even belangrijk zijn. Zonder deze wederzijdse afhankelijkheid zal de relatie in elk geval niet duurzaam zijn.

Heb je de analyse gemaakt? Zo wordt dat koffiedrinken toch nog functioneel.

Meer weten over relaties, kernwaarden of whisky? Neem dan contact op met Adri van Binsbergen of neem een kijkje op http://waardengedreven.nl